søndag den 21. november 2010

Jeg og Harry Potter ...

Harry Potter har været med til at gøre mig til den, som jeg er den dag i dag. Jeg ved, at jeg lyder som en eller anden åndssvag fan, der desperat håber på en dag at kunne få chancen for at møde nogle af skuespillerne senere i mit liv. Sådan er det ikke.
Da jeg var tolv eller tretten år, begyndte jeg at læse Harry Potter serien af J.K. Rowling på dansk. Historien var utrolig dårlig oversat og meget letlæseligt, så jeg slugte hele serien på knap to uger. Selve sproget var ikke videre fantastisk, og ordforrådet kunne svare sig til min lillebrors på ni år, så jeg var ikke synderlig fan på det tidspunkt. Alligevel var jeg grebet af ideen om, at der fandtes dette fremmede, eventyrlige og magiske univers – HP-universet i vores kedelige hverdag.
Jeg begyndte efter nogle dage at researche lidt på nettet om bøgerne, og helt uvidende kom jeg ind på en hjemmeside – www.diagon-alley.dk -, der omhandlede HP-fanfictions (Fiktion om HP-universet skrevet af fans). Da jeg selv var begyndt at skrive i elleveårsalderen, meldte jeg mig straks ind og begyndte at skrive fanfictions, der omhandlede denne magiske verden. Jeg begyndte at læse de andre brugers fanfictions og gav dem kritik og ros tilbage for deres indlæg, lige såvel som de gav mig. Efterhånden blev jeg en bruger derinde, som næsten alle kendte til. De, der var populære derinde(havde historier, der toppede hitlisten), begyndte at skrive kommentarer til mine historier, og selvom det lyder ligegyldigt, gjorde det, at jeg skrev og skrev hver eneste dag for at opnå respons fra disse ”kendisser”.
På et tidspunkt lå alle mine fanfictions på et læsertal fra 350-1500. Mange bliv mine faste læsere og kommenterede på mine historier, hver gang jeg opdaterede.  Jeg fik 2-5 kommentarer på hvert indlæg, og hurtigt havde jeg i alt samlet 167 kommentarer sammen. Jeg var stolt som bare pokker.
Da jeg blev 14, havde jeg et større ordforråd, bedre grammatik og bedre sans for beskrivelser og udtryk i det skriftlige i skolen end de fleste af de andre fra min klasse. Mine karakterer steg gevaldigt, og jeg blev utrolig selvsikker i fag, hvor vi skulle diskutere, argumentere og reflektere. På det tidspunkt, havde jeg udviklet mig ufatteligt meget fagligt, og det var kun fordi, at jeg var begyndt at læse Harry Potter serien.
I dag gør det også, at jeg har langt større respekt for Harry Potter serien, fordi jeg har fået et langt dybere indblik i rollerne som f.eks. James Potter, Sirius Black og Peter Pettigrew på www.diagon-alley.dk , og det har gjort, at jeg i dag er en trofast fan af både filmene og bøgerne - måske ikke top10 fan, der har plakater over det hele af skuespillerne på min væg, men jeg er og vil altid være en taknemmelig fan.
Hvis det ikke var for dette fantastiske univers, som J.K. Rowling fandt på i et tog, kunne jeg ikke skrive og tale, som jeg gør den dag i dag.
Dette var mere et indlæg om mig selv, end til jer læsere; men jeg er glad for, at jeg har lagt det ind, så I kan læse det og forstå, hvad jeg mener, ser og føler for dette emne.
Tak.
Tom Felton (L-R) Actors Freddie Stroma, Bonnie Wright, Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint and Tom Felton attend the "Harry Potter and the Half-Blood Prince" premiere at Ziegfeld Theatre on July 9, 2009 in New York City.

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker virkelig din måde at skrive på (:

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Mange tak skal du have :-)
    Jeg har også kommenteret din blog, hvor jeg læste din fantasy-novelle til Olivia-bladet, som også var super flydende og velskrevet.

    - The Bizzarro

    SvarSlet
  4. Min novelle? Åh gud.. Den er sikkert fyldt med fejl og atter fejl, men jeg er glad for, at du synes om den (:

    SvarSlet